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Traditional, Complementary and Integrative Medicine in the management of Anxiety: A University Extension Project
Tereza Claudia de Andrade Camargo
tcacamargo@uol.com.br
Brasil
Medicina Tradicional, Complementar e Integrativa no manejo da Ansiedade: Um Projeto de Extensão Universitária
Descrição

Este documento detalha um projeto de extensão universitária desenvolvido pela Instituição Estácio de Sá – Campus Città Idomed, no Rio de Janeiro, com o objetivo de aplicar a Medicina Tradicional, Complementar e Integrativa (MTCI) no manejo da ansiedade. O projeto está alinhado à Política Nacional de Práticas Integrativas e Complementares (PNPIC) do Sistema Único de Saúde (SUS), buscando oferecer uma abordagem complementar e integrativa ao tratamento da ansiedade, beneficiando tanto a comunidade acadêmica (docentes e discentes) quanto a população do entorno da Instituição de Ensino Superior (IES).
Os objetivos do projeto incluem promover uma abordagem holística do bem-estar físico e mental, fomentar a troca de conhecimentos e formar profissionais de saúde com uma perspectiva mais ampla e humanizada.

Atividades e Metodologia.
As principais atividades do projeto incluem:

Auriculoterapia: tratamentos oferecidos duas vezes por semana, utilizando um protocolo específico de nove pontos auriculares da Medicina Tradicional Chinesa: She Men, Sistema Nervoso Simpático, Rim, Fígado, Baço, Pâncreas, Coração, Occipital, Neurastenia e Ansiedade. Essa abordagem visa integrar o tratamento da ansiedade a partir da fisiologia e do diagnóstico da MTC.

Práticas Corporais Coletivas: o projeto também oferece práticas como Tai Chi Chuan, Qi Gong, Dança Circular, Yoga e Meditação, que complementam as intervenções individuais.

Acupuntura: cinco atendimentos por turno são oferecidos, duas vezes por semana, realizados por profissionais capacitados.

É importante ressaltar que o projeto não tem como objetivo realizar diagnósticos clínicos de problemas de saúde mental. Ele atende à demanda espontânea de usuários que buscam alívio para dores físicas e emocionais, muitos dos quais já possuem diagnósticos prévios e são encaminhados por profissionais de saúde qualificados.
A equipe do projeto conta com a participação ativa de 10 estudantes, que recebem treinamento inicial sobre os princípios da Medicina Tradicional Chinesa e protocolos de auriculoterapia para ansiedade. Um dos desafios identificados na implementação do projeto é equilibrar as atividades de extensão com a vida acadêmica dos estudantes.
A coleta de dados é realizada por meio do Google Forms, aplicado após cada sessão, com questões abertas e fechadas. Os resultados são apresentados qualitativa e quantitativamente, sendo os dados qualitativos interpretados com base na metodologia de análise de conteúdo de Bardin (2006).
Este projeto de extensão representa uma iniciativa de integração da MTCI nos contextos de saúde pública e universitária, contribuindo para a disseminação das práticas complementares e para a formação de profissionais comprometidos com uma abordagem integral do cuidado em saúde.

Problemas abordados

A aplicabilidade da MTCI tem aumentado à medida que o mundo se torna cada vez mais fluido (BAUMAN, 2012), trazendo muita instabilidade e liquidez para as relações afetivas, sociais e profissionais. Isso leva à crença de que a ausência de estruturas sólidas e duradouras pode comprometer e agravar os relacionamentos interpessoais e familiares, resultando em conflitos nas relações afetivas e profissionais.
Esse fato tem contribuído para os transtornos de ansiedade, agregando diferentes problemas à saúde física e mental, exigindo a integração de saberes compartilhados e especializações para enfrentar as vicissitudes do mundo moderno. Entretanto, a modernidade trouxe avanços e propostas de inovação no campo da saúde, que também podem ser entendidos como expressão de um movimento que se identifica com novas formas de aprender e praticar saúde, uma vez que essas práticas se caracterizam pela interdisciplinaridade e linguagens singulares (TELESI JUNIOR, 2016).
O projeto pode ser sustentável a longo prazo e potencialmente viável para atender um número maior de pessoas. Além disso, explorar possíveis parcerias com órgãos locais de saúde ou outras instituições garantiria o fortalecimento e maior engajamento da comunidade na adoção das práticas.

Resultados (opcional)

As atividades de extensão universitária desempenham um papel importante na comunicação dialética entre a academia e a comunidade, contribuindo para o conhecimento e a promoção da saúde em diversos contextos. Este estudo descreve atividades de extensão voltadas às práticas integrativas, realizadas em dois locais estratégicos da cidade do Rio de Janeiro, Brasil: a Policlínica Dr. Guilherme Romano e o Campus Città Idomed.
Foram registradas 161 sessões de auriculoterapia, além de atendimentos em acupuntura e práticas corporais, com interações terapêuticas propostas à comunidade. Os resultados acumulados desde a criação do projeto indicam um total de 161 sessões de auriculoterapia, complementadas por sessões de acupuntura e práticas corporais.
Durante a coleta de dados, os participantes relataram queixas predominantes de ansiedade, insônia, dores musculares e dificuldade de manter foco e concentração. Os depoimentos dos participantes destacam o impacto positivo das sessões na saúde individual, com ênfase na promoção do autocuidado. A percepção de melhora e o protagonismo dos indivíduos na própria recuperação reforçam os benefícios dessas intervenções.
Ao mesmo tempo, o projeto tem contribuído para o desenvolvimento dos estudantes extensionistas. Observou-se maior autonomia e responsabilidade profissional, além de uma compreensão mais aprofundada da Medicina Tradicional e das práticas integrativas. A aplicação do Método Clínico Centrado na Pessoa, com uso de ferramentas para estabelecer comunicação efetiva e escuta sensível, potencializou a capacidade dos estudantes de oferecer um cuidado humano e integral.
A abordagem centrada no paciente e a integração com as políticas públicas de saúde reforçam a importância e o impacto dessas iniciativas. O projeto não apenas proporciona alívio das queixas relacionadas à ansiedade, mas também empodera os indivíduos para a prática do autocuidado, contribuindo para a formação de profissionais com uma visão mais ampla e humana do cuidado.

Recomendações ou Desafios

As seguintes recomendações são propostas para fortalecer e otimizar o impacto do projeto:

Capacitação contínua, promoção de oficinas e seminários para estudantes e professores, com a participação de especialistas em Práticas Integrativas e Complementares em Saúde, visando aprofundar o conhecimento teórico e prático das intervenções.

Fortalecimento da formação com revisões sistemáticas e mapas de evidências para aprofundar a fundamentação teórica e a evidência científica de cada prática específica.

Documentação de estudos de caso detalhados de participantes com diferentes perfis e respostas às intervenções, para ilustrar o impacto qualitativo do projeto.

Palavras-chave
Traditional, Complementary and Integrative Medicine in the management of Anxiety: A University Extension Project
Description

This document details a university extension project developed by the Estácio de Sá Institution – Campus Città Idomed, in Rio de Janeiro, with the aim of applying Traditional, Complementary, and Integrative Medicine (TCIM) to the management of anxiety. The project is aligned with the National Policy for Integrative and Complementary Practices (PNPIC) of the Unified Health System (SUS), seeking to offer a complementary and integrative approach to the treatment of anxiety, benefiting both the academic community (faculty and students) and the population surrounding the Higher Education Institution (HEI). The project's objectives include promoting a holistic approach to mental and physical well-being, fostering knowledge exchange, and training healthcare professionals with a broader and more humanized perspective. Activities and Methodology. The project's main activities include: Auriculotherapy: Treatments are offered twice a week, using a specific protocol of nine auricular points from Traditional Chinese Medicine: She Men, Sympathetic Nervous System, Kidney, Liver, Spleen, Pancreas, Heart, Occipital, Neurasthenia, and Anxiety. This approach aims to integrate anxiety treatment based on physiology and TCM diagnosis. Collective Body Practices: The project also offers practices such as Tai Chi Chuan, Qi Gong, Circle Dance, Yoga, and Meditation, which complement individual interventions. Acupuncture: Five acupuncture sessions are offered per shift, twice a week, performed by trained professionals. It is important to emphasize that the project does not aim to make clinical diagnoses of mental health problems. Rather, it meets the spontaneous demand of users seeking relief from physical and emotional pain, many of whom already have prior diagnoses and are referred by qualified health professionals. The project team includes the active participation of 10 students, who receive initial training on the principles of Traditional Chinese Medicine and auriculotherapy protocols for anxiety. One of the challenges identified during the project's implementation is balancing outreach activities with the students' academic lives. Data collection is conducted through Google Forms, administered after each session, with open- and closed-ended questions. The results are presented qualitatively and quantitatively, with the qualitative data interpreted based on Bardin's (2006) content analysis methodology. This outreach project represents an initiative to integrate TCIM into public and university health contexts, contributing to the dissemination of complementary practices and the training of professionals committed to a comprehensive approach to healthcare.

Problems Addressed

The applicability of TCIM has increased as the world becomes increasingly fluid (BAUMAN, 2012), bringing a lot of instability and liquidity to affective, social, and professional relationships. This leads to the belief that the absence of solid and lasting structures can compromise and aggravate interpersonal and family relationships, resulting in conflicts in affective and professional relationships. This fact has contributed to anxiety disorders, adding different problems to physical and mental health, demanding the integration of shared knowledge and specializations to meet the vicissitudes of the modern world. However, modernity has brought advances and proposals for innovation in the health field, which can also be understood as an expression of a movement that identifies with new ways of learning and practicing health, as these practices are characterized by interdisciplinarity and unique languages (TELESI JUNIOR, 2016).The project can be sustainable in the long term and potentially viable to serve a larger number of people. Furthermore, exploring possible partnerships with local health agencies or other institutions would ensure the strengthening and greater engagement of the community in adopting the practices.

Results (optional)

University outreach activities play an important role in the dialectical communication between academia and the community, contributing to knowledge and health promotion in diverse contexts. This study describes outreach activities focused on integrative practices, carried out at two strategic locations in the city of Rio de Janeiro, Brazil: the Dr. Guilherme Romano Polyclinic and the Idomed Città Campus. A total of 161 auriculotherapy sessions were recorded, in addition to acupuncture and bodywork sessions, with proposed therapeutic interactions with the community. The results accumulated since the project's inception indicate a total of 161 auriculotherapy sessions, complemented by acupuncture and bodywork sessions. During data collection, participants reported predominant complaints of anxiety, insomnia, muscle pain, and difficulty maintaining focus and concentration. Participant testimonials highlight the positive impact of the sessions on individual health, with emphasis on the promotion of self-care. The perception of improvement and the individuals' protagonism in their own health recovery reinforce the benefits of these interventions. At the same time, the project has contributed to the development of extension students. Increased autonomy and professional responsibility have been observed, as well as a deeper understanding of Traditional Medicine and integrative practices. The application of the Person-Centered Clinical Method, with the use of tools to establish effective communication and sensitive listening, has enhanced the students' ability to provide humane and comprehensive care. The patient-centered approach and integration with public health policies reinforce the importance and impact of these initiatives. The project not only provides relief from anxiety-related complaints but also empowers individuals to practice self-care, contributing to the development of professionals with a broader and more humane view of care.

Recomendations or Challenges

The following recommendations are proposed to strengthen and optimize the impact of the project: Continuous training, promotion of workshops and seminars for students and teachers, with the participation of specialists in Complementary and Integrative Health Practices, in order to deepen the theoretical and practical knowledge of the interventions. Strengthening training with systematic reviews and evidence maps to deepen the theoretical foundation and scientific evidence for each specific practice. Documenting detailed case studies of participants with different profiles and responses to interventions, to illustrate the qualitative impact of the project.

Keywords
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