1025
Self-Care and Integral Health Course: A Path to Holistic Well-being
Mariana Cabral Schveitzer
mariana.cabral@unifesp.br
Brazil
Curso de Autocuidado e Saúde Integral: Um Caminho para o Bem-Estar Holístico
Descrição

O curso "Autocuidado e Saúde Integral" é uma iniciativa do Projeto de Extensão CUIDAR da Universidade Federal de São Paulo – UNIFESP, Escola Paulista de Medicina, criado para capacitar indivíduos a assumirem um papel ativo na gestão de sua própria saúde e bem-estar. A proposta vai além do conceito tradicional de autocuidado, explorando uma visão holística e multidimensional da saúde, especialmente voltada para profissionais da saúde.

O curso aborda práticas de saúde baseadas em evidências, proporcionando aos participantes conhecimento sólido para fazer escolhas conscientes. Um pilar central é a exploração do Self-Care Canvas, uma ferramenta prática e inovadora que guia os participantes em um processo estruturado de autoconhecimento e ação. Esse Canvas envolve 4 etapas: 1) Encontrar necessidades, 2) Acolher emoções e sensações, 3) Avançar em direção a hábitos saudáveis, e 4) Recomeçar após desafios.

Problemas abordados

Os objetivos do curso "Autocuidado e Saúde Integral" incluem:

Promover a conscientização sobre a importância do autocuidado na vida cotidiana.

Fornecer ferramentas e estratégias práticas para que os participantes incorporem o autocuidado em suas rotinas.

Incentivar a busca da saúde integral, abrangendo aspectos físicos, mentais, emocionais e sociais.

O curso, composto por 10 aulas virtuais, é uma experiência transformadora de aprendizagem. Ele oferece aos participantes o conhecimento e as ferramentas necessárias para cultivar uma vida mais equilibrada e saudável, enfrentando desafios comuns e proporcionando autonomia e protagonismo em sua jornada de autocuidado. São explorados conceitos de saúde, cuidado e doença, evidências e pesquisas sobre MTCI, autoconhecimento e práticas de meditação.

Resultados (opcional)

Já foram realizadas três edições do curso de Autocuidado e Saúde Integral (2021, 2022 e 2023). Ao todo, recebemos 750 inscrições e as aulas foram oferecidas pelo Google Classroom no segundo semestre de cada ano.
Em relação ao Self-Care Canvas, coletamos e analisamos 108 respostas entre outubro de 2022 e dezembro de 2024. A idade média dos respondentes foi de 40 anos, variando de 18 a 65 anos. Nossa análise permitiu agrupar as respostas para cada etapa do Método FEMA: 1) Encontrar, 2) Acolher, 3) Avançar e 4) Recomeçar. Eis um resumo dos agrupamentos:

Na etapa Encontrar, as perguntas-guia incluem: "Quais sentimentos, emoções ou doenças desejo enfrentar?", "Quais profissionais, modelos e práticas de saúde podem me ajudar?" e "Quais processos ou estratégias parecem não funcionar?" Os temas mais mencionados foram relacionados à saúde mental, com forte ênfase em ansiedade, terapia, meditação e busca por profissionais e práticas para lidar com emoções e sentimentos.

Na etapa Acolher, as perguntas-guia são: "Quais os significados dessa situação em minha vida?", "Quais as limitações dessa situação?" e "Quais as oportunidades dentro dessa situação?" As respostas foram organizadas em grupos temáticos:
Limitações: Desafios emocionais, gestão de tempo e energia, saúde mental e física, limitações profissionais e pessoais, desafios nos relacionamentos, desafios financeiros e profissionais, saúde e bem-estar, desafios de autocuidado.
Oportunidades: Crescimento pessoal, melhoria da rotina, autoconhecimento e saúde, realização e dever cumprido, relacionamentos e comunicação, oportunidades profissionais, motivação e bem-estar, autocuidado e aceitação.

Na etapa Avançar, os participantes são guiados para mudanças práticas. As perguntas-chave incluem: "Quais mudanças podem me ajudar a alcançar meu objetivo?", "Quais as possíveis soluções para as situações identificadas?" e "Como posso medir o impacto das mudanças que devo implementar?" Exemplos:

Melhoria pessoal e saúde

Objetivos: Retomar a vida, voltar a estudar, melhorar a qualidade da alimentação.

Soluções: Práticas de autocuidado e intervenções em saúde como meditação, atividade física, terapia e alimentação saudável.

Impactos: Maior bem-estar e autopercepção, observando humor, níveis de energia, sensação de recompensa e redução da ansiedade.

Desenvolvimento emocional e relacional

Objetivos: Aceitar mudanças, reduzir autocrítica, melhorar relacionamentos.

Soluções: Práticas de desenvolvimento emocional e comunicação aberta por meio do autocontrole, autoconhecimento e comunicação direta.

Impactos: Maior crescimento emocional e relacional, incluindo aprofundamento do autoconhecimento, reconhecimento de conquistas e melhores relações.

Saúde mental e física

Objetivos: Reduzir a carga de trabalho, priorizar o bem-estar físico e mental.

Soluções: Melhor equilíbrio entre vida pessoal e trabalho, com mais descanso, autocuidado intencional e adoção de um estilo de vida mais desacelerado.

Impactos: Maior equilíbrio geral e melhora da saúde mental, observável em níveis de energia, qualidade do sono e estado emocional.

Na etapa final, Recomeçar, os resultados mostram que alcançar metas de autocuidado está associado a melhorias na saúde física e mental, como sono de qualidade, aumento de energia, equilíbrio emocional (paciência, serenidade, redução da ansiedade), melhora da saúde física (incluindo regulação hormonal), maior autoconfiança e prazer em hobbies e conquistas. Por outro lado, sinais de “reinício de ciclo” ou desequilíbrio incluem sentimentos negativos como infelicidade, impaciência, frustração, fadiga excessiva, irritação, falta de motivação e retorno de problemas físicos ou mentais — indicando a necessidade de reavaliar e ajustar as estratégias de autocuidado.

Recomendações ou Desafios

O curso "Autocuidado e Saúde Integral" oferece uma experiência de aprendizagem transformadora, capacitando os participantes com conhecimento e ferramentas para cultivar uma vida mais equilibrada e saudável, com ênfase na autonomia e no papel proativo no próprio bem-estar.
Profissionais de saúde devem ser incentivados a aplicar e aprimorar regularmente estratégias de autocuidado com o uso do Self-Care Canvas, não apenas em períodos de capacitação. O engajamento constante promove autopercepção, ajudando a identificar necessidades e ajustar estratégias antes que o esgotamento se instale. Isso cultiva o hábito da autoavaliação consciente. Embora profundamente pessoal, o Canvas pode ser altamente eficaz em contextos coletivos e pode ser proposto também a pacientes, ampliando o cuidado. Oficinas facilitadas podem oferecer um espaço seguro para profissionais de saúde compartilharem percepções, discutirem desafios e aprenderem uns com os outros. Esse ambiente colaborativo reforça que o autocuidado é uma responsabilidade compartilhada e constrói uma comunidade de apoio, reduzindo sentimentos de isolamento.

Palavras-chave
Self-Care and Integral Health Course: A Path to Holistic Well-being
Description

The "Self-Care and Integral Health" course is an initiative of the CUIDAR Extension Project of the Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP, School of Medicine, designed to empower individuals to take an active role in managing their own health and well-being. The proposal goes beyond the traditional concept of self-care, exploring a holistic and multidimensional view of health, especially designed for health care practitioners.

The course covers evidence-based health practices, providing participants with solid knowledge for making conscious choices. A central pillar is the exploration of the Self-Care Canvas, a practical and innovative tool that guides participants through a structured process of self-knowledge and action. This Canvas involves 4 stages: 1) Finding needs, 2) Embracing emotions and sensations, 3) Moving towards healthy habits, and 4) beginning Again after challenges.

Problems Addressed

The "Self-Care and Integral Health" course's objectives include:
Promoting awareness about the importance of self-care in daily life.
Providing practical tools and strategies for participants to incorporate self-care into their routines.
Encouraging the pursuit of integral health, encompassing physical, mental, emotional, and social aspects.

The 10-virtual class course is a transformative learning experience. It equips participants with the knowledge and tools needed to cultivate a more balanced and healthy life by addressing common challenges and empowering them with autonomy and a proactive role in their own self-care journey. It explores concepts of health, care, and disease, evidence and research concerning TCIM, self-knowledge and meditation practices.

Results (optional)

There has been three editions of the Self-care and Integral health course (2021, 2022 and 2023). Overall we received 750 inscriptions and the classes were offered through the Google Classroom in the second semester of each year.
Regarding the Self-Care Canvas, we collected and analyzed 108 responses between October 2022 and December 2024. The respondents' average age was 40, ranging from 18 to 65 years old. Our analysis allowed us to group responses for each stage of the FEMA Method: 1) Find, 2) Embrace, 3) Move, and 4) Again. Here’s a breakdown of the grouped responses:
In the Find stage, guiding questions for filling out the Canvas include: "Which feelings, emotions, or illnesses do I want to address?", "Which professionals, models, and health practices can help me?", and "Which processes or strategies don't seem to work?" Consequently, the most frequently addressed themes were related to mental health, with a strong emphasis on anxiety, therapy, meditation, and the search for professionals and practices to manage emotions and feelings.
Following, the "Embrace" stage guides participants to delve deeper into their experiences. The key questions for filling out the Canvas at this point are: "What are the meanings of this situation in my life?", "What are the limitations of this situation?", and "What are the opportunities within this situation?" From the responses, we systematically categorized the mentioned limitations and opportunities into thematic groups for clearer visualization and understanding. The responses related to the Limitations Group were as follows: Emotional Challenges, Time and Energy Management, Mental and Physical Health, Professional and Personal Limitations, Relationship Challenges, Financial and Professional Challenges, Health and Well-being Challenges and Self-Care Challenges.
Among the opportunities identified by participants in this stage, the following themes emerged: Personal Growth, Routine Improvement
Self-knowledge and Health, Achievement and Duty Fulfilled, Relationships and Communication, Professional Opportunities, Motivation and Well-being, Self-care and Acceptance.
The third stage of the Self-Care Canvas, "Move," guides participants toward actionable change. The key questions for this section include: "What changes can help me reach my goal?", "What are the possible solutions for the identified situations?", and "How can I measure the impact of the changes I should implement?" From the responses, we were able to group the objectives for change, possible solutions, and the anticipated impacts of these changes. Here are some illustrative examples:
1. Personal Improvement and Health
Objectives: Getting life back on track, returning to studies, improving diet quality.
Solutions: Engaging in self-care practices and health interventions such as meditation, physical activity, therapy, and healthy eating.
Impacts: Enhanced well-being and self-awareness, including observing mood, energy levels, feelings of reward, and a decrease in anxiety.
2. Emotional and Relational Development
Objectives: Accepting changes, reducing self-criticism, improving relationships.
Solutions: Practicing emotional development and open communication through self-control, self-knowledge, and direct communication.
Impacts: Greater emotional and relational growth, including deeper self-knowledge, recognizing accomplishments, and fostering better relationships.
3. Mental and Physical Health
Objectives: Reducing workload, prioritizing mental and physical well-being.
Solutions: Achieving a better work-life balance by incorporating more rest, intentional self-care for mind and body, and adopting a "slow-down" approach to life.
Impacts: Greater overall balance and improved mental health, observable through changes in energy levels, sleep quality, and emotional state.
Finally in the last stage, "Again", the results reveal that achieving self-care goals is associated with a range of improvements in physical and mental well-being, such as quality sleep, increased energy, emotional balance (patience, serenity, reduced anxiety), improved physical health (including hormonal regulation), greater confidence, and enjoyment from hobbies and accomplishments. Conversely, signs of a "new cycle restart" or imbalance include negative feelings like unhappiness, impatience, frustration, excessive fatigue, irritation, lack of motivation, and the recurrence of mental or physical health issues, indicating the need to re-evaluate and adjust self-care strategies.

Recomendations or Challenges

The "Self-Care and Integral Health" course offers a transformative learning experience, equipping participants with the knowledge and tools needed to cultivate a more balanced and healthy life by emphasizing autonomy and a proactive role in their own well-being.
Healthcare professionals should be encouraged to apply and improve Self-care strategies as the Self-care Canvas regularly, not just during periods of training. Consistent engagement fosters self-awareness, helping them proactively identify needs and adjust strategies before burnout sets in. This cultivates a habit of mindful self-assessment. While deeply personal, the Canvas can be highly effective in group settings and can be proposed to patients, broadening the assistance. Facilitated workshops can provide a safe space for healthcare professionals to share insights, discuss challenges, and learn from peers. This collaborative environment reinforces that self-care is a shared responsibility and builds a supportive community, reducing feelings of isolation.

Keywords
unblocked games + agar.io