803
PHYTOTHERAPY MONITORING AT THE FEDERAL UNIVERSITY OF PARAÍBA: EXPERIENCE REPORT FROM THE VIEWPOINT OF MONITORS
Lenine Ribeiro Marinho
Lenice.ribeiro@academico.ufpb.br
Brazil
Monitoria em Fitoterapia na Universidade Federal da Paraíba: Relato de Experiência sob o Olhar dos Monitores
Descrição

Aprendendo desde o início a importância do diálogo entre o conhecimento tradicional e científico, os monitores de Fitoterapia puderam vivenciar um dos maiores exemplos do saber tradicional da região: a compra de ervas com um herbalista. Este trabalho apresenta o relato de experiência dos monitores da Universidade Federal da Paraíba (UFPB) sobre essa vivência.

A fitoterapia é um recurso terapêutico que utiliza plantas medicinais em diversas preparações farmacêuticas. Segundo a Organização Mundial da Saúde (OMS), a medicina à base de plantas, como parte da medicina tradicional, é amplamente utilizada mundialmente. Apesar dos desafios, especialmente quanto à regulamentação, a OMS busca integrar esses medicamentos tradicionais aos sistemas nacionais de saúde dos países membros, estabelecendo padrões de qualidade, promovendo pesquisa e capacitação de profissionais especializados. No Brasil, embora o uso de plantas medicinais esteja fortemente vinculado ao conhecimento tradicional, o interesse científico por essa prática cresce continuamente. A diversidade de plantas e o baixo custo tornam essa terapia atraente para programas de saúde e profissionais, fortalecendo sua inserção no Sistema Único de Saúde (SUS). Além disso, seu sucesso entre a população se deve em grande parte às raízes culturais dessa prática, guiada por curandeiros, parteiras e herbalistas.

Problemas abordados

Mercados públicos e feiras livres são comuns em cidades brasileiras, funcionando como espaços de comercialização de alimentos e preservação de tradições por meio da interação social. Os herbalistas, que vendem plantas medicinais e especiarias, possuem conhecimento prático sobre identificação, colheita, preparo e uso de plantas no tratamento de enfermidades, muitas vezes herdado de ancestrais e presente em todo o processo, do cultivo à comercialização. A fitoterapia, ao utilizar constituintes ativos de plantas ou derivados vegetais, está incluída no SUS como prática de Saúde Integrativa e Complementar, permitindo, entre outros benefícios, a redução do uso de medicamentos alopáticos e oferecendo melhor custo-benefício ao usuário. Na UFPB, o curso de Fitoterapia é oferecido em diversos programas de saúde (Enfermagem, Fisioterapia, Fonoaudiologia, Nutrição, Odontologia, Biomedicina, Medicina e Terapia Ocupacional). A monitoria em Fitoterapia é singular, pois coloca o monitor em contato direto com conhecimentos científicos e tradicionais, permitindo construir pontes entre essas formas de saber — o núcleo deste relato. Durante o ano de 2025, os monitores visitaram o Mercado Público Central de João Pessoa/PB para adquirir plantas medicinais de um herbalista, com o objetivo de abastecer o laboratório de Fitoterapia da universidade. A visita ocorreu em fevereiro, com a participação de uma professora e dois monitores.

Resultados (opcional)

Para um dos monitores, a primeira impressão foi a percepção de um ambiente cheio de aromas e estímulos variados, causando uma desorientação momentânea. Notou a presença de ervas, especiarias e frutas, organizadas em sacos grandes ou empilhadas, amarradas com tiras plásticas. Observou a interação entre clientes e o herbalista, percebendo o alto grau de confiança nos conselhos do vendedor, reconhecido como verdadeiro detentor do conhecimento. Para o outro monitor, chamou atenção a forma como as ervas eram separadas em porções sem rótulos, sendo identificadas pelo herbalista apenas por aspectos visuais, táteis e olfativos. Essa experiência mostrou que o monitor estava acostumado a reconhecer as ervas apenas por etiquetas em frascos laboratoriais, aprendendo a valorizar os aspectos organolépticos e botânicos das plantas — um conhecimento que pretende compartilhar com outros estudantes.

Recomendações ou Desafios

A monitoria, enquanto prática educativa no ensino superior, visa facilitar o processo de ensino-aprendizagem, permitindo aos estudantes aprofundar o conhecimento e vivenciar a prática docente, tanto na universidade quanto em situações reais. Os monitores perceberam que a orientação de herbalistas está alinhada ao conhecimento científico, demonstrando que o saber tradicional possui fundamentos sólidos e serve como base para pesquisas científicas.

Palavras-chave
PHYTOTHERAPY MONITORING AT THE FEDERAL UNIVERSITY OF PARAÍBA: EXPERIENCE REPORT FROM THE VIEWPOINT OF MONITORS
Description

Learning from the beginning the importance of dialogue between traditional and scientific knowledge, and the development of both, the Phytotherapy monitors were able to experience one of the greatest examples of traditional knowledge in the region: buying herbs from a herbalist. Thus, this work is an experience report by monitors from the Federal University of Paraíba about this experience.

Phytotherapy is a therapeutic resource that uses medicinal plants in various pharmaceutical preparations. According to the World Health Organization (WHO), herbal medicine, as part of traditional medicine, is widely used worldwide. Although it faces challenges, particularly regarding regulation, the WHO is committed to overcoming them by integrating these traditional medicines into the national health systems of member countries, establishing quality standards, and promoting research and the training of specialized professionals. In Brazil, although the use of herbal medicine is strongly linked to traditional knowledge, scientific interest in this practice continues to grow. The diversity of plants and low cost make this therapy highly attractive for healthcare programs and professionals, contributing to its strengthening within the Unified Health System (SUS). Moreover, the success of this therapeutic approach among the population is largely due to the cultural roots of this practice, guided by healers, midwives, and herbalists.

Problems Addressed

Public markets and street fairs are common settings in many Brazilian cities. They not only provide a space for purchasing food and generating income but also preserve a variety of traditions that develop through interpersonal interactions. Herbalists, as they are known, typically make a living by selling medicinal plants and spices and are quite popular in these places. These individuals often possess practical knowledge about the identification, harvesting, preparation, and use of plants to treat illnesses. Some have inherited this knowledge from their ancestors and are involved in the entire process, from cultivation to commercialization (Araujo et al., 2014). Phytotherapy is a treatment modality where the therapeutic active constituents come from plants or plant derivatives. In Brazil, it is included in the Unified Health System under the scope of Integrative and Complementary Health Practices (Brazil, 2006). This allows, for example, a reduction in the use of allopathic medicines, offering a better cost-benefit ratio for users, in addition to being a deeply rooted practice due to sociocultural, economic, and historical development. At the Federal University of Paraíba (UFPB), the Herbal Medicine course is offered to various health-related programs (Nursing, Physical Therapy, Speech Therapy, Nutrition, Dentistry, Biomedicine, Medicine, and Occupational Therapy). The Herbal Medicine monitoring program has some unique aspects, as the monitor is constantly in contact with both scientific and academic knowledge as well as traditional knowledge. Thus, they learn to bridge the gap between these two forms of knowledge, which is the core of this work. The monitor has access to various opportunities, ranging from deepening expertise in a specific field to assisting other students and experiencing everyday teaching situations. This work reports the experience of Herbal Medicine monitors from the Federal University of Paraíba during 2025, when they visited the Central Public Market of João Pessoa/PB. The purpose of the visit was to purchase medicinal plants from a herbalist to supply the Herbal Medicine laboratory. The visit took place on February, 2025, with the participation of a professor and two monitors.

Results (optional)

For one of the monitors, the initial impression was of an environment filled with different aromas and a variety of stimuli, leaving her momentarily disoriented. Although she knew herbalists offered various plants, she also noticed the presence of spices and fruits. The herbs were organized in large sacks or stacked, tied with plastic strips. While an employee assisted the professor, she observed the interactions between people and the herbalist. Customers reporting their symptoms showed a high degree of trust in the seller’s recommendations, recognizing him as a true holder of knowledge. For the other monitor, what stood out most was how the herbs were separated into portions without labels. The herbalist could identify the plants at a glance, naming them and describing their properties. This made the monitor realize that she was used to recognizing herbs only by labels on laboratory bottles and that she could also use aspects like smell, color, and texture, just as the herbalist did. This experience led her to value the organoleptic and botanical aspects of herbs in her practice, a lesson she intends to share with other students during her monitoring.

Recomendations or Challenges

Monitoring, as an educational practice in higher education, seeks to facilitate the teaching-learning process, allowing students to deepen their knowledge and experience teaching, both at the university and in real-life situations. The monitors realized that the guidance of herbalists aligns with scientific knowledge, demonstrating that traditional knowledge, has its foundations and serves as a basis for scientific research.

Keywords
unblocked games + agar.io