1250
Toys and Books: Child-Led Transformative Care in a High-Complexity Pediatric Oncology Hospital
Nilene Alvim Gouvêa
nilene.gouvea@inca.gov.br
Brasil
Brinquedos e Livros: Cuidado Transformador Protagonizado por Crianças em um Hospital de Oncologia Pediátrica de Alta Complexidade
Descrição

O projeto **Brinquedos e Livros** foi criado em 2024 a partir da iniciativa de um menino de 10 anos, no contexto de uma proposta pedagógica escolar intitulada “Crianças Agindo no Mundo”. Movido pelo desejo genuíno de cuidar de outras crianças, o autor idealizou uma brinquedoteca itinerante: um carrinho com livros e brinquedos para circular nas enfermarias de oncologia pediátrica do Instituto Nacional de Câncer (INCA), no Brasil.

A proposta foi apresentada pessoalmente pelo menino ao INCA e à área de ação social da instituição (Incavoluntário), em reunião com a equipe médica, de enfermagem, terapeuta ocupacional e pedagogos hospitalares. A iniciativa foi acolhida e aprovada, sendo reconhecida pelo seu valor simbólico e terapêutico. Para formalizar sua continuidade, foi estabelecido um termo de parceria entre os responsáveis legais da criança e o Incavoluntário.

O carrinho encontra-se em fase final de produção, com seleção cuidadosa de livros e brinquedos adequados ao contexto clínico e às diferentes etapas do desenvolvimento infantil. A brinquedoteca itinerante será operada pelas equipes de saúde e educação da oncologia pediátrica.

O objetivo do projeto é promover cuidado, vínculo, ludicidade, conforto e alegria no ambiente hospitalar por meio da leitura e do brincar — práticas reconhecidas como recursos terapêuticos pelas diretrizes da Política Nacional de Práticas Integrativas e Complementares em Saúde (PNPIC/SUS) e pelo marco da Organização Mundial da Saúde sobre Medicina Tradicional, Complementar e Integrativa (TCIM/OMS).

Problemas abordados

O projeto atua no contexto da hospitalização oncológica pediátrica, marcada por sofrimento físico e emocional, dor e distanciamento da vida cotidiana, fatores que comprometem o bem-estar integral da criança. Ao levar experiências de afeto, ludicidade e escuta atenta para as enfermarias, a iniciativa contribui para reduzir medos, fortalecer vínculos e ressignificar o hospital como espaço de convivência e cuidado integral. Também enfrenta o desafio ético e cultural da invisibilização da criança como sujeito ativo, ao reconhecer seu protagonismo como agente de transformação do ambiente hospitalar.

Resultados (opcional)

Embora em fase inicial de implementação, o projeto já apresenta impactos institucionais e humanos significativos. Fortaleceu o diálogo entre educação e saúde, reconheceu o protagonismo infantil como força transformadora e estimulou a criação de uma rede sensível de apoio comprometida com o cuidado integral. O próprio autor, ao ver sua ideia acolhida e concretizada, expressa sentimentos de pertencimento, empatia e responsabilidade. Profissionais relatam inspiração e esperança diante do desenvolvimento da iniciativa.

A proposta inspira práticas humanizadas, fortalece vínculos intergeracionais e transforma o hospital em espaço simbólico de cidadania, afeto e criatividade. Estão previstas atividades contínuas, com a participação do autor e de convidados — crianças e adultos — em encontros com escritores, oficinas criativas, contação de histórias e outras vivências afetivas. Já se delineiam caminhos para replicação em outras instituições e para maior envolvimento de crianças e escolas em ações coletivas de saúde.

Recomendações ou Desafios

A experiência demonstra o potencial transformador de iniciativas intersetoriais que articulam infância, educação, saúde e políticas públicas. Destacam-se como desafios o acompanhamento contínuo da proposta, a mediação qualificada pela equipe hospitalar, a avaliação sistemática de seus impactos e a possibilidade de replicação segura em outros contextos hospitalares. É fundamental cultivar uma cultura institucional que valorize a escuta da criança como forma de cuidado. Projetos como **Brinquedos e Livros** ultrapassam o assistencialismo, oferecendo respostas sustentáveis e civilizatórias para a promoção da saúde integral e para a educação do cuidado.

Palavras-chave
Toys and Books: Child‑Led Transformative Care in a High‑Complexity Pediatric Oncology Hospital
Description

The “Toys and Books” project was created in 2024 from the initiative of a 10-year-old boy, within the context of a school pedagogical proposal entitled “Children Acting in the World.” With a genuine desire to care for other children—despite being a child himself—the author envisioned a mobile toy and book library: a cart filled with books and toys, to be used in the pediatric oncology wards of the National Cancer Institute (INCA) in Brazil.
The proposal was personally presented by the child to INCA and to the Institute’s social action division (Incavoluntário), in a meeting with members of the medical team, nursing staff, occupational therapist, and hospital pedagogues. The initiative was warmly received and approved by the institution, which acknowledged its symbolic and therapeutic relevance. To formalize its continuation, a partnership agreement was established between the child’s legal guardians and Incavoluntário.
The cart is currently in its final stages of production, with a curated selection of books and toys appropriate to the clinical context and to the different stages of child development. The mobile toy and book library will be operated by professionals from the pediatric oncology health and education teams.
The project’s goal is to promote care, bonding, playfulness, comfort, and joy within the hospital environment through play and reading—practices recognized as therapeutic resources by the guidelines of Brazil’s National Policy on Integrative and Complementary Practices in Health (PICS/SUS) and by the World Health Organization’s framework on Traditional, Complementary and Integrative Medicine (TCIM/WHO).

Problems Addressed

The project operates within the context of pediatric oncology hospitalization, where physical and emotional suffering, pain, and disconnection from everyday life compromise the child's overall well-being. By bringing experiences of affection, playfulness, and attentive listening into the hospital wards, the project helps to ease fears, foster bonds, and support the re-signification of the hospital as a space for coexistence and integral care. It also addresses the ethical and cultural challenge of the invisibilization of the child as an active subject and agent of care. By enabling a child to become the protagonist of a proposal to transform the hospital environment, the project breaks paradigms and proposes a new intergenerational ethic of care.

Results (optional)

Although still in its initial implementation phase, Toys and Books has already generated significant institutional and human impacts. It has strengthened the dialogue between education and health, recognized children’s protagonism as a transformative force, and fostered the creation of a sensitive support network committed to integral care. The young author himself, upon seeing his idea welcomed by adults and transformed into concrete action, expresses feelings of belonging, empathy, and responsibility. Hospital professionals report feeling inspired and hopeful as they witness the project’s development.
The initiative inspires humanized practices, strengthens intergenerational bonds, and transforms the hospital into a symbolic space of citizenship, affection, and creativity.
The continuity of the project will include the active participation of the author and invited guests—both children and adults—who will help shape Toys and Books into a living play-library through ongoing activities that offer affective experiences for hospitalized children, such as meetings with authors, storytelling sessions, creative workshops, and other imaginative encounters.
Paths are already emerging for replication in other institutions and greater involvement of children and schools in collective health actions.

Recomendations or Challenges

The experience reveals the transformative potential of intersectoral initiatives in which childhood, education, health, and public policy are innovatively articulated, capable of generating more efficient care networks that are sensitive to the uniqueness of childhood and aligned with the principles of Integrative and Complementary Practices (PICs), the Brazilian Unified Health System (SUS), and Traditional, Complementary and Integrative Medicine (TCIM).
The main challenges include the continuous monitoring of the proposal, qualified mediation by the hospital team, systematic evaluation of its impacts, and the possibility of safe and sensitive replication in other hospital contexts. It is essential to foster an institutional culture that values listening to children as a form of care. Projects like Toys and Books go beyond assistentialism and offer sustainable and civilizing responses for the promotion of comprehensive health. They educate for care, foster citizenship, and inspire a new collective ethic for the future.

Keywords
unblocked games + agar.io